Iltamessu

su 19.5. klo 18.00

Kaarlelan kirkko

Osallistu paikan päällä tai verkossa
Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tapahtuma toistetaan ulkoisessa palvelussa

Helluntaipäivä - Pyhän Hengen vuodattaminen

Helluntain iltamessussa soi kantaattimusiikki

Helluntaipäivän iltamessun musiikki on tavanomaista juhlavampaa, kun sopraanot Mari Karhumaa ja Ilona Koskimäki esittävät yhdessä soitinyhtyeen kanssa Antonio Vivaldin, Georg Philip Telemannin ja Johan Hermann Scheinin musiikkia. Messussa lauletaan myös yhteisiä virsiä seurakunnan kanssa.
Vivaldin Glorian Laudamus kahdelle sopraanolle ja soittimille on huikaisevan kaunista ja heleää musiikkia juuri helluntain messuun. Georg Philip Telemannin sävellyskokoelmasta löytyy helluntaipäivälle kirjoitettu kaunis soolokantaatti sopraanolle, jonka osia laulajat jakavat keskenään.
Messun vanhinta musiikkia edustaa J.H. Scheinin koraalikantaatti "Niin suuresti on Jumala". Sävelmä löytyy myös virsikirjasta, joten se voidaan laulaa seurakunnan kanssa vuorovirtenä. Scheinin versio koraalista on niin ikään kahdelle sopraanolle ja kahdelle viululle sovitettu ja on tavallista virren säkeistöä laajempi kokonaisuus. Soitinyhtyeessä soittavat Elli McLoud ja Ester Vidjeskog, viulu, Anastasia Poljakova, sello ja Ritva Göös, urut.
Messun toimittaa Sari Kontinen-Koski avustajanaan Falati Abdelrahim.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Linkki avautuu uudessa välilehdessä